СИМВОЛІКА ПРОСТОРУ У ПСАЛТИРІ
У Псалтирі
чи не найяскравіше з-поміж інших біблійних книг утілилися переживання і
страждання самосвідомого індивіда. Псалтир як збірник духовної лірики постає як
невпинний діалог людини з Богом, у якому вона все гостріше осмислює й відчуває
своє буття. Цікаво провести паралель із явищем, приблизно сучасним із Псалтирем
– з давньогрецькою лірикою, яка, вперше зосереджуючись на емоціях людини,
сприяла появі грецької філософії – тобто розширенню світоглядних обріїв
культури.
Нас же зацікавила символіка простору у
„Псалтирі”. Ми лишаємо осторонь протиставлення сакрального простору і простору
повсякденності, зосереджуючись головно на антитезі просторів, яка втілена в
такому вірші: „Ти простір для мене зробив у тісноті” (4:2)[1].
Під час аналізу зосередимося на просторі як світоглядно-естетичній категорії.
Цікаво, що переважна більшість просторових метафор зосереджена в першій книзі
Псалтиря, яка, як припускають біблеїсти, є і найдавнішою.
Не складно
переконатися, що тіснота є метафорою
біди, про що свідчить вживання цього концепту у відповідних контекстах: „Тенета
шеолу мене оточили і пастки смертельні мене попередили. В тісноті своїй кличу до Господа...” (17: 7, подібно - 43:25); „Багато биків оточили мене... Бо пси
оточили мене...” (21:13, 17). На противагу, простір
є втіленням успіху й доброї волі Бога: „...і на місце розлоге Він вивів
мене, Він мене врятував, - бо вподобав мене!” (17:20; у церковнослов'янському
тексті: „и изведе мя на широтоу”);
„...і мене не віддав у руку ворога, на місці
розлогім поставив ти ноги мої” (30:9). Подекуди первісна мотивація такого
обожнення відкритого розлогого простору давніми скотарями проступає назовні:
„Господь – мій пастир, тому в недостатку не буду: на пасовиськах оселить мене” (22:1,2).
Семантична
антитеза просторів (закритого, тісного – із розлогим відкритим) коріниться в
уявленнях традиційного суспільства про те, що позитивні якості мають бути
просторово втілені в мегалітичних розмірах (звідси народна літераура про
велетнів, з якої плідно скористався Рабле)[2].
Але якщо в літературі про велетнів цей позитивно забарвлений простір ущент
заповнюється довжелезними каталогами речей чи істот, то позитивний простір у
Псалтирі – речовинно не виражений, не заповнений матеріально. Він швидше втілює
благу Божу волю, готову до реалізації в ньому.
Перечитаймо
вірш удруге: „Ти простір для мене зробив у тісноті”. Тіснота, як видно з
контексту, не заперечується, а існує симультанно з простором. Про суть цього
простору може сказати такий вірш: „Господи, в ласці Своїй Ти поставив мене на горі моїх сил” (29:8).
Розлогість простору полягає передовсім в розширенні
горизонту. Але широкий горизонт у життєвій тісноті можливий лише за
існування альтернативої реальності,
яка забезпечує „просторовий резерв” для свідомості. Отже, простір у Псалтирі –
це передовсім поняття ментальне. „Ти простір для мене зробив у тісноті” можна
потлумачити як „Ти дав мені альтернативну реальність умоглядного, яка компенсує
тісноту матеріального”. Людина відчуває гніт обставин і речей не так гостро, бо
усвідомлює, що намацальна тіснота –
позірна.
Ілюстрацією
до такого акту розширення свідомості, яким, зокрема, постає молитва (як діалог
із Абсолютом), могла б слугувати, наприклад, мініатюра з рукописного Київського
Псалтиря 1397 року (арк. 195), де Давид молиться у темній тісній печері, а з
неба до нього простирається перст Божий: алегорично вона повідає про
широту неба, яку можна мати в собі, молячись у тісній печері.
У контексті
розглянутих значень тісноти/розлогості стає очевидним, що ідея єдиного Бога як
факт культури рівноцінна космічному первісному вибуху в надрах людської
свідомості, який ненастанно і звідусюдно розширює її межі.
Цікаву
паралель до згаданих протиставлень просторів подибуємо в перекладній „Повісті
про Акира Премудрого”: ув’язнений у тісній ямі, головний персонаж
виживає завдяки вірі й кмітливості. Тобто, знаходячи опертя в альтернативній
реальності, яку створює спілкування з Богом. А всю повість можна назвати
розгорнутим тлумаченням вірша псалтиря: „Вороги приготували пастку для стіп
моїх... вони викопали вовчу яму для мене, і попадали в неї самі!” (56:7).
Примітно,
що в часи кризи ідеалів гуманності – в епоху, яка розродилася ніцшеанською
тезою про смерть Бога (тобто злам XIX-XX століть) метафора пошуку шляхів
розширення людської свідомості відроджується в різних контекстах. Приміром,
Шарль Бодлер шукав засобів, які б могли „розширити людську свідомість”.
Щоправда, такими поставали в нього... вино й гашиш („Поема про гашиш”). На
вищому рівні осмислення цю метафору застосовував Штайнер, батько теософії,
вважаючи розширення меж людської особистості завданням свого вчення.
На
прикладі лише однієї метафори з Псалмів ми переконалися, що ідея єдиного Бога
як форманта культури примушує людини вийти на інший рівень самоусвідомлення як
істоти, яка має шукати альтернативну реальність за подобами тілесного світу.
2007
[1] Псалми
цитуємо в перекладі Івана Огієнка. Порядковий номер псалма вказуємо за грецькою
традицією.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.